Już od maja na Skwerze Kościuszki i Al. Jana Pawła II w Gdyni pojawią się trolejbusy. Nowe pojazdy będą obsługiwać między innymi linię 21, której trasa od 1
maja do 31 października zostanie w wybranych kursach wydłużona i obejmie
również odcinek bez trakcji – Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II w
centrum Gdyni, dokąd trolejbusy będą zajeżdżać co godzinę, czyli 10 razy
w każdy dzień powszedni oraz 8 razy w każdą sobotę.
W piątek 24 kwietnia 2015 r. odbyła się premiera najnowszych nabytków
Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdynia i Przedsiębiorstwa Komunikacji
Trolejbusowej w Gdyni – dwóch Solarisów Trollino 12M, które dzięki
zasilaniu z baterii litowych-jonowych są w stanie przejechać nawet do 20
km bez prądu z trakcji. Koszt zakupu każdego z trolejbusów to 1 550 000
złotych. Co ciekawe, jeden z nich jest 1001 pojazdem, który zjechał z
taśm montażowych producenta z Wielkopolski.
Obok nowych trolejbusów, gdyńską premierę miały także urządzenia automatycznie naprowadzające odbieraki na sieć trakcyjną w miejscach, w których kończyć się będzie liniowa jazda na bateriach. Dzięki nim szelki będą samoczynnie wpinały się w sieć, bez konieczności wysiadania kierowcy.
Przypomnijmy, że pierwsze trolejbusy poruszające się bez sieci trakcyjnej pojawiły się w Gdyni w 2010 roku. Jeszcze w tym roku PKT chce kupić dwa kolejne Solarisy z bateriami, a jeśli uda się pozyskać finansowanie z nowej perspektywy, to w latach 2016-2020 kolejnych 30 takich pojazdów. Pojazdy umożliwią dalszy rozwój tras. Chcemy, aby gdyńskie trolejbusy docierały do Ergo Areny na granicy Gdańska i Sopotu, a także woziły pasażerów na gdyńskie osiedla: Fikakowo i Demptowo. Planujemy nawet trasę do Gdańska-Jelitkowa – mówi dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni Olgierd Wyszomirski i dodaje: Na przełomie tego i następnego roku powstanie pętla na Fikakowie, wówczas pojazdy dotrą także i tam.
___________
P.K.
01.05.2015
Źródła i Foto:
- mat. prasowe
- fot. Dorota Nelke